14 de jul. 2013

Educació per a totes les persones


              

Les necessitats educatives fonamentals comprenen tant les eines de l’ensenyament essencial (lectura, escriptura, expressió oral, càlcul, resolució de problemes) com els continguts educatius fonamentals (coneixements, aptituds, valors i actituds) que l’ésser humà necessita  per viure, per desenvolupar les seves facultats, per viure i treballar amb dignitat, per participar plenament en el desenvolupament, per millorar la qualitat de la seva  vida, per poder prendre decisions adequades i per continuar aprenent. (Declaració mundial sobre l’educació per a tothom. Art 1, paràgraf 1)

El Moviment d'Educació per a Totes les Persones (ETP) és un compromís mundial de donar educació bàsica de qualitat a totes les persones, ja siguin infants, joves o adultes.

Aquesta iniciativa es posà en marxa a la Conferència Mundial d'Educació per a Totes les persones, celebrada el 1990 (Jomtien, Tailàndia), sota l'auspici de la UNESCO, el PNUD, el FNUAP, UNICEF i el Banc Mundial. 

Amb la participació a la Conferència, es recolzà una "visió ampliada de l'aprenentatge" i s'acordà universalitzar l'educació primària i reduir massivament l'analfabetisme cap a finals del mileni.

10 anys després, molts països estaven molt lluny encara d'assolir aquest objectiu. La comunitat internacional es reuní de nou a Dakar, Senegal, i va ratificar el seu compromís d'assolir l'Educació per a Totes les Persones des d'aleshores fins el 2015. Es van definir 6 objectius fonamentals amb el propòsit d'arribar a satisfer les necessitats d'aprenentatge de totes les persones, com a molt tard, el 2015.

En qualitat d'entitat coordinadora, la UNESCO va rebre la missió de concertar els esforços internacionals encaminats a assolir l'Educació per a Totes les Persones. Els governs, organismes d'ajut, la societat civil, les organitzacions no governamentals i els mitjans de counicació són alguns dels associats que treballen per aconseguir aquests objectius.

L'esforç encaminat a complir els compromisos de l'ETP, contribueix a més a la consecució dels 8 Objectius de Desenvolupament del Mileni, aprovats l'any 2000 per 189 països i importants institucions consagrades a les tasques de desenvolupament. 2 d'aquests objectius tracten específicament sobre l'educació, però cap dels 8 podrà assolir-se sense una inversió permanent en el sector de l'ensenyament. L'educació proporciona les competències i les aptituds necessàries per a millorar la salut, els mitjans de vida i fomenta les pràctiques mediambientals segures.

Els 6 objectius ETP 2015:

Objectiu 1: Sobre l'educació infantil
Estendre i millorar la protecció i educació integrals de la primera infància, especialment per als infants més vulnerables i desafavorits.

Objectiu 2: Sobre l'educació primària
Vetllar perquè abans de l'any 2015 tots els nens, i sobretot les nenes i els nens que es troben en situacions difícils, tinguin accés a una educació primària gratuïta i obligatòria de bona qualitat i l'acabin.


Objectiu 3: Sobre l'educació per a tota la vida
Vetllar perquè les necessitats d'aprenentatge de totes les persones joves i adultes es satisfacin mitjançant l'accés equitatiu a un aprenentatge adequat i a programes de preparació per a la vida activa.

Objectiu 4: Sobre alfabetització
Augmentar d'aquí a l'any 2015 el nombre de persones adultes alfabetitzades en un 50%, en particular tractant-se de dones, i facilitar a totes les persones adultes un accés equitatiu a l'educació bàsica i a l'educació permanent.


Objectiu 5: Sobre l'educació de les nenes i dones
Suprimir les disparitats entre els gèneres a l'educació primària i secundària d'aquí a l'any 2015 i assolir abans de l'any 2015 la igualtat entre els gèneres en relació a l'educació, en particular garantitzant a les dones joves un accés ple i equitatiu a una educació bàsica de bona qualitat, així com un bon rendiment.


Objectiu 6: Sobre l'educació en general
Millorar tots els aspectes qualitatius de l'educació, garantitzant els paràmetres més elevats, per aconseguir resultats d'aprenentatge reconeguts i mesurables, especialment en lectura, escriptura, aritmètica i competències pràctiques.

Així doncs, cada persona, com a membres de la comunitat internacional, tenim la responsabilitat de vetllar i treballar perquè la nostra comunitat immediata assoleixi aquests objectius.

Us convido a reflexionar sobre cadascun dels 6 objectius i la seva realitat en el vostre entorn immediat.

Des del meu punt de vista, sembla que anem enrere i no endavant.

No podem seguir esperant la voluntat política de qui no té interès en que aquests objectius s'assoleixin. Cal que col·lectivament, construïm aquesta voluntat política al marge dels poders que ens dominen i ens impedeixen avançar a les majories.

Font: www.unesco.org

Traducció al català, adaptació i comentaris: Glòria Marrugat 






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada